۱۳۸۹ اسفند ۲۳, دوشنبه

تخته نرد یک بازی ریاضی است!


بعضی از مردم فکر می کنند که تخته نرد یک بازی شانسی است و هر کس که تاس بالاتر یا موافقی آورد برنده بازی خواهد بود  اما در واقع این گونه نیست و   نرد یک بازی بر اساس علم ریاضی و احتمالات است و کسانی می توانند در بازی  موفق باشند که ذهن ریاضی قوی تری داشته باشند.
شاید اگر ذهن ریاضی قوی نداشته باشید بتوانید یک بازیکن خوب شوید اما مطمئن باشید بدون آشنایی با ریاضی یک بازیکن بسیار خوب نخواهید شد.  محاسبه کردن احتمالات در بازی با توجه به قرار گرفتن وضعیت مهره ها در خانه ها ، شمارش کردن وضعیت مهره ها ( خال خوان - pipcount  ) ،  ارزش هر بازی با توجه به نتیجه ای که بر بازی حاکم است ، احتمال مارس شدن و یا مارس کردن و احتمال شکست در هر بازی و یا پیروزی و حساب کردن آن ها در وضعیت های مختلف و نحوه ی قرار گرفتن داو  و اینکه داو روی چه عددی است و ضرب کردن این احتمالات در داو های مختلف کار آسانی نیستند اما برای پیروزی در تخته نرد بسیار ضروری هستند و البته باید این را بدانیم که بتوانیم همه ی این ها را باید ظرف چند ثانیه حساب کنیم  آن هم بدون کاغذ و قلم و خودکار و ماشین حساب
اما اگر ذهن ریاضی خیلی قوی ای ندارید نا امید نشوید چراکه میتوان با کمی تمرین و یادگیری برخی نکات این مسائل ریاضی را تا حدودی پوشش داد.
1-میتوانیم از برخی فرمول های میان بر که بازیکن های بزرگ  ابداع کرده اند استفاده کنیم ؛ مثلا جدول ارزش بازی ها و یا فرمول مسابقه در تخته نرد را به خاطر بسپاریم. افرادی مانند پل مگریل ، بیل  روبرتیه ، کیت وولسی ، نیل کازوراس ، پر گارتنر ، فیل سیمبرگ ، والتر ترایس و جک جاکوب  تلاش های زیادی رو برای پیدا کردن راه های میان بر  کرده اند که ما میتوانیم از تلاش های آن ها استفاده کنیم.
مثلا همانطور که برای محاسبه مساحت دایره ، باید عدد پی را بدانیم  برای تخته نرد هم باید بدانیم حد  پذیرفتن داو  و رد کردن آن نهایتا اختلاف  10 % می باشد.
2-ریاضی را می شود مانند هر مهارت دیگری فرا گرفت. محاسبه کردن وضعیت مهره ها ( خال خوان ) در بازی شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد اما پس از چند بار تمرین و استفاده از فرمولهای بسیار زیادی که بازیکنهای طراز اول دنیا مانند نک بالارد ابداع کرده اند و کلیدهای میان بری محسوب می شوند  میتوانند کمک زیادی به ما کنند و می توانیم در عرض چند ثانیه خال خوان را به دست بیاوریم.
3-یادگیری جدول ارزش بازی ها می تواند به ما کمک کند که بدانیم با توجه به نتیجه بازی چه موقع باید دبل را بگیریم و چه موقع رد کنیم. شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد اما با بازی کردن زیاد و یادگیری آن و نه حفظ کردنش میتوان تصمیمات بهتری گرفت
مثلا در یک بازی 5 امتیازی و نتیجه 3-4 میدانیم که اگر دبل دهیم با اینکه 1 امتیاز عقب هستیم اما ارزش آن بازی  50 - 50 خواهد شد و نفر برنده دست بازی را خواهد برد.
4-بازی کردن بسیار و به ذهن سپردن موقعیت های مرجع  می تواند کمک زیادی  به ما کند. مثلا ما باید این نکته ساده رو بدانیم که اگر مهره را زیر پای 1 حریف قرار دهیم فقط 11 احتمال باعث کشته شدن مهره خواهد شد و اگه زیر پای 6 قرار دهیم 17 احتمال .  البته در صورتی که خانه ای بین مهره ها بسته نباشد . و یا این که اگر از حریف دو مهره کشته داشته باشیم و 6 خونه رو بسته باشیم احتمال 40 درصد مارس خواهیم کرد.
بسیاری از بازیکنان سطح اول دنیا این نکات را بعد از 20 الی 30 سال بازی کردن فرا گرفتند و راه های میان بر درست کرده اند اما شما این امکان را دارید که با کمی تمرین و استفاده از این موضوعات بازی خود را در صورتی که ذهن ریاضی خوبی ندارید بهبود ببخشید.


 در پایان پیشنهاد می کنیم که:
1-فرمول ها و جداول رو حتما یاد بگیرید.
2-فقط برای سرگرمی بازی نکنید و برای هر بازی فکر کنید و از خود برای هر حرکت سوال کنید.
3- برنامه های آنالیز کننده را فراموش نکنید که آن ها هم می توانند کمک بسیاری به بهبود سطح بازی کنند.
رعایت این نکات و تمرین ریاضی در تخته نرد باعث میشود سطح بازی شما بهتر شود  و مطمئن باشید این بهبود را از نتایجی که در بازی ها خوهید گرفت حس خواهید کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر